Napoje energetyczne najchętniej pijemy latem
14.07.2016

Informacje prasowe

W ostatnim roku rynek napojów energetycznych wzrósł o 10,6% w ujęciu wartościowym, 7,3% wolumenowo oraz 13,2%2 w sztukach (2FoodCare za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Sklepy spożywcze, Stacje benzynowe), zmiana sprzedaży wartościowej, wolumenowej w litrach i ilościowej w sztukach, skumulowany okres II 2015 – I 2016 vs skumulowany okres II 2014 – I 2015 w kategorii Energetyki.). Producenci oferują coraz bardziej wyszukane warianty smakowe, energetyki z pogranicza innych kategorii, takich jak soki czy suplementy diety, napoje funkcjonalne oraz napoje z udziałem składników naturalnych.

Najczęściej kupowaną przez Polaków marką wśród napojów energetycznych jest BLACK z portfolio firmy FoodCare3 (3FoodCare za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Sklepy spożywcze, Stacje benzynowe), sprzedaż ilościowa w sztukach marki Black, skumulowany okres II 2015 – I 2016 w kategorii Energetyki). W ostatnim roku wartość sprzedaży BLACK wzrosła aż o 26%, osiągając największy wzrost na polskim rynku4 (FoodCare za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Sklepy spożywcze, Stacje benzynowe), zmiana sprzedaży wartościowej marki Black, skumulowany okres II 2015 – I 2016 vs skumulowany okres II 2014 – I 2015 w kategorii Energetyki). Warto wspomnieć, że BLACK dobrze radzi sobie także za granicą. Marka jest dostępna już w 56 krajach, a 15% sprzedaży pochodzi właśnie z eksportu. W nadchodzącym szczycie sezonu firma FoodCare planuje dalsze inwestycje w markę Black, a także w markę N-GINE, która jak pokazują badania konsumenckie, ma w sobie duży potencjał rozwoju.

W kategorii napojów energetycznych wciąż jest sporo miejsca na innowacje. Polska jest pod tym względem na początkowym etapie rozwoju. Wystarczy spojrzeć na Europę Zachodnią, gdzie rynek jest prawie 3-krotnie większy niż w Europie Wschodniej (1915 mln litrów vs 686 mln litrów – dane za 2015 r. źródło Canadean, GBF September 2015). Konkurencyjność wymaga od producentów ciągłego poszukiwania innowacji takich jak nowe warianty smakowe, oryginalne połączenia (np. energetyk z sokiem, energetyk z lemoniadą) czy nawet wchodzenie w inne kategorie, takie jak batony czy gumy energetyzujące. Stopniowo te trendy pojawiają się również u nas, ale spektakularne zmiany jeszcze przed nami. W FoodCare obecnie pracujemy nad innowacyjnymi konceptami, które pozwolą konsumentowi na nowo zdefiniować słowo „energia” – mówi Wiesław Włodarski, prezes FoodCare.

Dlaczego tak lubimy energetyki?

Napoje energetyczne przeznaczone są dla osób w sytuacji wzmożonego wysiłku psychicznego lub krótkotrwałego wysiłku fizycznego. Mają zwiększać szybkość reakcji i wydolność organizmu, wzmacniać koncentrację oraz przeciwdziałać zmęczeniu. Dodają energii, głównie za sprawą zawartej w nich kofeiny i tauryny. Zwykle w ich składzie znajdują się także witaminy, głównie z grupy B, które przyspieszają procesy regeneracji organizmu.

Statystyczny konsument energy drinków to człowiek młody, najczęściej mężczyzna w wieku 21-39 lat, intensywnie pracujący lub uczący się mieszkaniec dużego miasta. Najchętniej korzystają z nich kierowcy podczas długich tras i studenci w czasie nauki do egzaminów.