BLACK Energy Drink bije rekordy – marka numerem 1 na rynku energetyków
28.11.2013

BLACK Energy Drink – napój energetyczny z portfolio FoodCare – utrzymuje pozycję lidera na polskim rynku energetyków. Od ponad roku marka wyprzedza konkurencję pod względem liczby sprzedanych sztuk, przy czym w październiku 2013 r. brand wypracował rekordowe wyniki i obecnie należy do niego ponad 20 proc. rynku. Rosnąca popularność i sprzedaż marki to efekt m.in. szeroko zakrojonych działań reklamowych prowadzonych niemal nieprzerwanie przez cały rok. FoodCare – jako jedyny producent na rynku – zdecydował się także na wyemitowanie nowej kampanii reklamowej jesienią tego roku.

 
BLACK Energy Drink jest najchętniej kupowanym napojem energetycznym w Polsce. Przez cały ostatni rok – od listopada 2012 r. do października 2013 r. – marka utrzymywała pozycję lidera pod względem liczby sprzedanych sztuk. Średnie udziały brandu promowanego przez Mike’a Tysona wyniosły 17,9 proc., co stanowi o 5 oraz 3,3 punkty procentowe lepszy wynik od najbliższych konkurentów [1]. Rekordowe wyniki BLACK Energy Drink wypracował w październiku 2013 r. Udziały marki pod względem ilościowym w sztukach sięgnęły 20,2 proc. Tym samym dystans do najbliższych konkurentów wzrósł do 8,4 oraz 5,4 punktów procentowych [2].
 
W tym roku intensywnie inwestujemy w rozwój BLACKa, czego widać wyraźne efekty biznesowe. Już od wiosny, niemal nieprzerwanie prowadzimy szeroko zakrojone działania promocyjne. Jesteśmy w telewizji, kinach, internecie i w outdoorze. Jako pierwsi i jedyni na rynku zdecydowaliśmy się także na wykorzystanie zupełnie nowych kreacji reklamowych do promocji marki jesienią. Efektem są rekordowe wyniki sprzedaży. Po raz kolejny, naszą innowacyjną strategią wyznaczamy rynkowe standardy. Nie będę zdziwiony, jeśli w przyszłym roku rynek podąży naszym śladem – mówi Wiesław Włodarski, Prezes firmy FoodCare.
 
Biorąc pod uwagę okres ostatnich 12 miesięcy – od listopada 2012 r. do października  2013 r. – BLACK Energy Drink osiągnął najwyższe średnie wyniki sprzedaży zarówno w kanale tradycyjnym, jak i nowoczesnym. Średnie udziały BLACK w kanale tradycyjnym uplasowały się na poziomie 16,9 proc. pod względem ilościowym w sztukach [3]. W kanale nowoczesnym – dużych, międzynarodowych sieciach handlowych – marka uzyskała średnio 10,9 proc. udziałów sprzedaży pod względem ilościowym w sztukach (ponad dwukrotnie przekraczając wyniki najbliższych konkurentów) oraz 11,5 proc. pod względem wartości sprzedaży [4]. Niezmiennie od kwietnia 2013 r. BLACK cieszy się także największą rotacją na sklepowych półkach spośród innych najbardziej rozpoznawalnych marek energetyków [5]. Brand odnotowuje również wzrosty sprzedaży na stacjach benzynowych [6]. 
 
Rynek napojów energetycznych w Polsce wart jest 754 mln zł. W okresie od listopada 2012 r. do października 2013 r. na krajowym rynku sprzedano niemal 278 mln puszek i butelek energetyków, co stanowiło ponad 111 mln litrów [7].
 
Z BLACK Energy Drink, N’GINE i BLOW, FoodCare jest największym producentem napojów energetycznych w Polsce. Lider rynku – BLACK Energy Drink dostępny jest od 2011 r., przy czym od 1,5 promowany jest przez Mike’a Tysona. Po wiosenno-letniej kampanii w lotniczej konwencji, w której Mike Tyson wcielił się w postać pilota odrzutowca BLACK JET, marka wystartowała jesienią z zupełnie nowymi kreacjami reklamowymi. Spoty emitowane w internecie, stacjach telewizyjnych i kinach w całej Polsce promowały ekskluzywny kalendarz „Seven Ways to Sin by BLACK”. Na kanale marki w serwisie YouTube już w pierwszym tygodniu od premiery nowy spot osiągnął ponad 1 mln odsłon! Ogromną popularnością cieszy się także fanpage BLACK Energy Drink na Facebooku, który jesienią odnotował 93 proc. wzrost liczby użytkowników, przekraczając 159 tys. fanów. Aktualnie BLACK Energy Drink jest obecny w 39 krajach. FoodCare ma ambitne plany związane z ekspansją zagraniczną brandu m.in. na rynku amerykańskim. 
 
[1] Źródło: FoodCare za Nielsen, Sprzedaż napojów energetycznych, Udziały ilościowe w sztukach, Total Polska bez dyskontów, listopad 2012 r. – październik 2013 r. 
[2] Źródło: FoodCare za Nielsen, Sprzedaż napojów energetycznych, Udziały ilościowe w sztukach, Total Polska bez dyskontów, październik 2013 r.
[3] Źródło: FoodCare za Nielsen, Sprzedaż napojów energetycznych w kanale tradycyjnym (Traditional Trade), Udziały ilościowe w sztukach, listopad 2012 r. – październik 2013 r. 
[4] Źródło: FoodCare za Nielsen, Sprzedaż napojów energetycznych w kanale nowoczesnym (Modern Trade), Udziały ilościowe w sztukach oraz wartościowe, listopad 2012 r. – październik 2013 r. 
[5] Źródło: FoodCare za Nielsen, Średnia miesięczna rotacja napojów energetycznych, Dane ilościowe, Total Polska, listopad 2012 r. – październik 2013 r.
[6] Źródło: FoodCare za Nielsen, Sprzedaż napojów energetycznych na stacjach benzynowych, Udziały ilościowe w sztukach, październik 2013 r.
[7] Źródło: FoodCare za Nielsen, Rynek napojów energetycznych, dane wartościowe, ilościowe w sztukach, ilościowe w litrach, Total Polska, listopad 2012 r. – październik 2013 r.